Past Courses

  • Lecture: Computational Social Choice (Master)

    The course addresses problems at the interface of economics, social choice theory, and computer science. The focus is on processes of algorithmic decision making, such as voting rules or fair division. We discuss fundamental concepts from collective decision making and related topics and investigate algorithmic and computational aspects.

    Specific topics include:

    • aggregating preferences (rank aggregation) and voting,
    • algorithmic game theory,
    • cake cutting protocols,
    • fair allocation of resources,
    • judgment aggregation,
    • opinion diffusion, and
    • stable matching.

    This course was offered in winter term '22/'23. It will be repeated regularly.

  • Seminar: Computing Games (Bachelor + Master)

    DE:
    Spiele und Berechnungen sind eng miteinander verknüpft. Zum Beispiel sind teils komplexe Berechnungen nötig um erfolgreich zu spielen. Doch auch Spiele mit ihren festen Regeln können genutzt werden, um Berechnungen darzustellen und zu simulieren.

    In diesem Seminar werden zum einen (bekannte und weniger bekannte) Spiele (Brett-, Karten-, oder auch Computerspiele) bzgl. ihrer Berechnungskomplexität analysiert. Andererseits aufgezeigt, dass auch einfache Spielregel alternative mächtige Brechnungsmodelle bereitstellen können (welche oft Turingmachinen nicht unterlegen sind).

    Teilnehmende Studierende erarbeiten sich selbstständig ihr gewähltes Thema. Hierzu wird Literatur bereitgestellt, die als Startpunkt dienen soll. Eigene Literaturrecherche wird erwartet. Regelmäßiger Fortschritt vor dem Vortrag wird durch Treffen mit dem Betreuer überprüft.

    ENG:
    Games and computations are closely linked. For example, sometimes complex calculations are necessary to play successfully. However, games with their fixed rules can also be used to visualize and simulate calculations.

    In this seminar, (well-known and less known) games (board, card, or computer games) are analyzed with regard to their computational complexity. Moreover, it is shown that simple game rules can also provide powerful alternative computation models (which are often not inferior to Turing machines).

    Participating students work independently on their chosen topic. Literature is provided for this purpose, which should serve as a starting point. Own literature research is expected. Regular progress before the lecture is checked by meetings with the supervisor.

    This course was offered in winter term '22/'23. It will be repeated regularly.